|  
       31-12-2011 
        Voorontwerpbestemmingsplan Olde 
        Maten, Veerslootlanden (2) 
      In de raadsvergadering van 13 december jl. is opnieuw 
        gesproken over het voorontwerpbestemmingsplan Olde Maten, Veerslootlanden 
        inclusief Milieueffectrapportage (MER) en Landbouweffectrapportage (LER). 
        De raad werd gevraagd om o.a. in te stemmen met het vrijgeven van dit 
        concept voorontwerp voor inspraak en overleg. In de raadsvergadering van 
        14 juli 2011 was ons dat ook gevraagd, maar toen heeft de meerderheid 
        van de raad dat geblokkeerd. Hoewel nog niet alles ingevuld is, zoals 
        wij dat graag zouden zien, hebben wij er nu wel mee ingestemd met ter 
        inzage leggen voor inspraak en overleg. 
        Hieronder leest u de bijdrage van Lucas Mulder namens de fracties van 
        SGP, CDA en Gemeentebelangen. 
      Ik las mooie woorden van staatsecretaris Bleker:  
        "We moeten een beetje nuchterder omgaan met natuurbeheer. Natuur 
        is nu te veel een zaak van regels en advocaten en te weinig van ons samen". 
        Het zou mooi zijn wanneer we in Staphorst straks kunnen zeggen:  
        Natuur en landbouw gaan prima samen, wij zorgen er samen voor. 
        Dit is de opening.  
        
      Het vervolg van mijn inbreng spreek ik uit namens de coalitiepartijen 
        CDA, GB en SGP. Ook dat doen we samen. 
      Ongeveer een jaar geleden hebben we de natuurplannen Olde 
        Maten en Veerslootlanden ook besproken in deze zaal. Daarna is de MER 
        en de LER verder uitgewerkt. Een tiental vragen waren de basis voor het 
        verdere onderzoek. Dat ging vooral om de toekomst van de landbouw en de 
        invloed van waterpeil verhogingen.  
      De vragen die een jaar geleden door deze raad unaniem 
        zijn gesteld en in de LER zijn benoemd: 
        1. Wat is de invloed op de bestaande bedrijfsvoering? 
        2. Wat is de invloed op de uitbreidingsmogelijkheden? 
        3. Wat is de invloed op het totale toekomstperspectief? 
        4. Wat zijn de invloeden van de waterpeilverhogingen op de omliggende 
        percelen? 
        5. Hoever reiken deze invloeden? Graag benoemen en intekenen op een kaart. 
        6. Welke afspraken zijn gemaakt in het kader van de Ruilverkaveling Rouveen 
        die betrekking hebben op dit plan?  
        7. Hoe wordt de waterbeheersing gegarandeerd? 
        8. Welke extra wateropgave ontstaat er voor de gemeente en het waterschap? 
         
        9. En wie gaat in de toekomst de kosten dragen? 
        10. Wat zijn de gevolgen en garanties voor de percelen in het gebied die 
        niet in eigendom zijn bij de provincie? 
      Op 29 november jl. zijn we in de Veldschuur door de provincie 
        geïnformeerd over de ins en outs van deze natuurplannen.  
        Er is veel onderzoek gedaan, er zijn goede ideeën over de toegankelijkheid 
        en het beheer van het gebied uitgewisseld.  
        De provincie is, ondanks de crisis, bereid om fors te investeren in dit 
        gebied. 
        We hebben een hoopgevend voorbeeld gezien van een agrarisch bedrijf dat 
        fors zou kunnen groeien, zelfs verdubbelen.  
      Toch zijn we nog niet optimistisch. De effecten op de 
        landbouw zijn nog niet helder.  
        De uitkomsten van de PAS die in het voorjaar van 2012 worden verwacht, 
        en die pas gaan gelden bij een vastgesteld beheerplan, zullen het antwoord 
        moeten geven. 
        Wordt de ruimte in de milieuvergunning ook een maatstaf? Wie heeft 
        de regie over deze vergunningen, is dat de gemeente of de provincie? 
        Onder punt 5 van de provinciale oplegnotitie wordt gezegd dat er een grenswaarde 
        zou moeten komen voor vergunningverlening.  
        Wat wordt hier beoogd? De genoemde grenzen IBM (In Betekenende Mate) 
        of NIBM (Niet In Betekenende Mate) spelen een rol bij de beheersing van 
        luchtkwaliteit. Wordt dat ingevoerd? Dan houden we ons hart vast. 
      In het kort noemen we de volgende voorwaarden die gelden 
        voor het verder in procedure brengen van dit voorontwerp. Deze voorwaarden 
        zullen voor de behandeling van het ontwerpbestemmingsplan in deze raad 
        geregeld moeten worden.  
        Dat geldt ook voor het oplossen van de open einden die al door het college 
        in het voorstel zijn benoemd. Zie met name het memo van 26 oktober 2011. 
         
        Deze punten onderschrijven we en maken deel uit van onze bijdrage. 
      Puntsgewijs noemen we nu de voorwaarden per onderdeel 
        landbouw, peilverhogingen, recreatie en exploitatie.  
      LANDBOUW 
        · Met de grondeigenaren sluitende overeenkomsten maken over verwerving 
        en/of beheer.  
        · Garanties van de provincie op de ontwikkelmogelijkheden van de 
        bedrijven langs de agrarische linten, zoals bijv. de Klaas Kloosterweg 
        en in het omliggende gebied. Deze bedrijven moeten als gezinsbedrijven 
        (visie staatssecr. Bleker) toekomst hebben. Ook wanneer de huidige milieuvergunning 
        verruimd zal moeten worden. Tot nog toe ontbreekt deze toezegging. 
        · Deze ontwikkelruimte van de onderhavige bedrijven in de LER verder 
        uitwerken zodat dit onderzoek met heldere, concrete doelstellingen afgerond 
        wordt. 
        · Veerslootlanden moet Ecologische Hoofdstructuur (EHS) blijven 
        en geen Natura 2000 gebied worden. Dit gebied ligt te dicht bij onze agrarische 
        linten. De natuurdoelen kunnen in dit EHS gebied wel worden gediend, het 
        voordeel is dat er dan geen externe beperkingen op de bedrijven gelden. 
      PEILVERHOGINGEN GROND- EN OPPERVLAKTEWATER  
        · Van groot belang is dat voor uitvoering de nulmeting en de monitoring 
        is overeengekomen met het Waterschap en ook onafhankelijk geborgd. Ook 
        de staat van de aanwezige opstallen en wegen in het gebied zal opgenomen 
        moeten worden.  
        · de provincie staat garant voor schade en overlast die onverhoopt 
        ontstaat door peilwijzigingen (is ook toegezegd).  
        · In het gebied wordt een rand zone van 100 meter bestemd. Hieraan 
        wordt gekoppeld, dat in deze zone de peilovergangen geregeld zijn, zodat 
        het omliggende gebied er geen hinder van kan ondervinden. Dit wordt dus 
        opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan. 
        · Aandacht voor beheersing van het oppervlaktewater bij forse neerslag. 
        Kan het waterschap ervoor zorgen dat het gebied dan ook toegankelijk is 
        voor de natuurboeren? 
      RECREATIE  
        · De recreatieve mogelijkheden verruimen en ook vertalen in het 
        bestemmingsplan. 
        · Concrete mogelijkheden uitwerken, zoals fiets- en wandelpaden, 
        vaarroutes, schaatsroutes etc. 
      EXPLOITATIE VAN HET GEBIED 
        · Financiële onderbouwing van de investeringen en de beheersopgave 
        van het natuurbedrijf. 
        · Het is een goede zaak dat met de Agrarische Natuur Vereniging 
        (ANV) een intentieovereenkomst is gesloten. Beheer door de boeren verhoogd 
        de betrokkenheid, en wellicht zijn er creatieve mogelijkheden zodat het 
        geld echt op de werkvloer terecht komt.  
        · De provincie heeft uitgesproken, dat er plannen worden ontwikkeld 
        waardoor het gebied ook opbrengsten kan generen. Wij als coalitie stellen 
        het op prijs wanneer daar mensen uit de omgeving in mee kunnen doen.  
      VRAGEN 
        · Kan het college toezeggen dat de bovengenoemde voorwaarden worden 
        geregeld? 
        · Kan de provincie zich concreet uitspreken over de toekomst van 
        onze landbouw? 
        · Wij stellen het op prijs wanneer het college staatsecretaris 
        Bleker wil uitnodigen. We kunnen dan onze zorgen ook bij hem onder de 
        aandacht brengen. Wellicht kan hij de begrenzing van Natura 2000 en de 
        toekomst van onze landbouw veilig stellen, zodat natuur en landbouw prima 
        samen gaan.  
      terug 
        >> 
       |