|  
       31-12-2011 
        Bestuursrapportage 2011 
      In de raadsvergadering van 22 november jl. is de bestuursrapportage 
        2011 bessproken. Deze geeft de financiële situatie weer per begin 
        oktober 2011. Er was op dat moment nog een klein voordelig saldo. Wel 
        is ons meegedeeld, dat verwacht wordt dat de rekening 2011 mogelijk een 
        negatief saldo van € 50.000 zal laten zien.  
        Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Jan Visscher, namens de SGP-fractie. 
      De uitkomst van de bestuursrapportage blijft nog net aan 
        de goede kant van de streep. Maar wat de rekening 2011 betreft, krijgen 
        wij de mededeling alvast dat die wellicht een negatief saldo van ruim 
        € 50.000 zal laten zien. 
      Carinova 
        Het is een goede zaak dat subsidie door de ontvangende instantie terugbetaald 
        moet worden,wanneer er niet voor gedaan wordt wat de bedoeling was. Dat 
        geldt ook voor Carinova. Maar achter zo'n getal zit meer. Wat is de reden 
        daarvan en hoe wordt dat in de toekomst voorkomen?  
      Baten bouwvergunningen 
        Opbrengst bouwleges wordt met € 200.000 afgeraamd. De Slagen en IJhorst 
        stagneren, wordt ook als reden opgevoerd. Dat is echter geen argument 
        dat vandaag of gisteren is ontstaan. Ook wat betreft Rouveen-West en de 
        Esch 3 had wellicht realistischer geraamd moeten worden. 
        We krijgen sterk de indruk dat hier te optimistisch is geraamd en dat 
        plannen toch later dan gepland tot ontwikkeling komen. Welke acties onderneemt 
        het college? 
      Bij herhaling spreken wij over de stagnatie in De Slagen. 
        Juist nu zijn mensen meer gebaat bij een bouwkavel dan een compleet opgeleverde 
        woning. Is de uitgifte van kavels te regelen met de projectontwikkelaars? 
        Ook zij hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. 
      Diverse WMO voorzieningen 
        Het doet ons deugd dat wij dit keer kunnen constateren dat de uitgaven 
        voor de verschillende WMO voorzieningen lager uitvallen dan geraamd. Langzamerhand 
        begint kennelijk door te dringen dat niet alles op de gemeenschap afgewenteld 
        kan worden. 
      Opvang zwerfdieren 
        Voor opvang van zwerfdieren moet € 7.000 bijgeraamd worden. Wij lezen, 
        dat tot begin oktober € 12.550 is uitgegeven voor de opvang van 72 
        katten en 6 honden. Voorzitter, dan breekt ons de klomp. Waar zijn wij 
        toch mee bezig? Kunnen wij ons geld in deze zware tijden niet nuttiger 
        besteden. Wij verzoeken u dit met spoed af te schaffen. Wanneer de mensen 
        zelf niet voor dieren zorgen, dan is dit niet gelijk een taak voor de 
        overheid. 
      Drukriolering 
        Bij de afwijkingen in toevoegingen en onttrekkingen ten gunste of ten 
        laste van de reserves wordt nog eufemistisch gezegd, dat niet alle t/m 
        dit jaar geplande investeringen zullen worden uitgevoerd. 
        Bij de toelichting op de kosten van drukriolering staat zelfs dat bijna 
        geen uitgaven gedaan zullen worden en dat de kapitaallasten afgeraamd 
        kunnen worden. Wat is de reden, dat er wel is begroot maar niets wordt 
        uitgevoerd? 
      Beleggingen 
        Het dividend van de BNG wordt € 5.700 lager geraamd, nu nog € 
        69.000. Hoe zeker is die € 69.000 nog? De BNG heeft toch ook last 
        van de zwaardere eisen die in het kader van Basel 3 aan banken gesteld 
        worden? Hoeft de BNG haar eigen vermogen niet op te schroeven? 
      Toeristenbelasting 
        Onder toeristenbelasting lezen wij, dat er een toename is van permanente 
        bewoning. Dat kan en mag toch zomaar niet? Wat wordt daar tegen gedaan? 
      Documentatie/vakliteratuur 
        Er zou meer geraamd moeten worden voor documentatie/vakliteratuur. Dat 
        bevreemdt ons en al helemaal, dat de digitale voorkeur vraagt om een meerprijs. 
        Kan dat toegelicht worden? 
        Heel veel informatie is toch ook zonder (digitale) abonnementen wel te 
        vinden op internet? 
      Op pag. 13 staat heel wat informatie over de kostenplaats 
        Grondgebied, Openbare Werken buitendienst en Inwonerszaken. 
      
         
          |   | 
          Personeelslasten lager | 
          Inhuur derden hoger | 
         
         
          | Grondgebied | 
          € 156.000 | 
          € 202.000 | 
         
         
          | Openbare Werken buitendienst | 
          € 128.000 | 
          € 60.000 | 
         
         
          | Inwonerszaken | 
          € 78.000 | 
          € 101.000 | 
         
       
      Bij deze onderdelen zijn de personeelslasten lager, maar 
        de inhuur van derden fors hoger. Bij 2 van de 3 is de inhuur zelfs hoger 
        dan de besparing op personeelslasten. Dan zijn wij toch echt verkeerd 
        bezig. Het lijkt ons goed, dat hier eens stevig over doorgepraat wordt. 
      Samenwerking DSZ 
        Op samenwerking DSZ is voor € 170.000 aan uren bijgeboekt. Het is 
        ons bekend, dat de kost vaak voor de baat uit gaat. Maar hiervan willen 
        wij op korte termijn echt resultaten zien. Op deze wijze kan het niet 
        doorgaan. Dit verlamt de gehele organisatie. 
      terug 
        >> 
       |