18-12-2013
SGS Staphorst: 'Fractieleden in spe?!'

Op donderdag 12 december 2013 organiseerde SGS Staphorst, de plaatselijke jongerenafdeling van de SGP, een debat in de raadszaal van het gemeentehuis. De partijen in het debat bestonden uit scholieren van groep 8.

Het debat werd mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Coöperatiefonds van de plaatselijke Rabobank. De bijbehorende cheque werd overhandigd door mevrouw Bouman, lid van de ledenraad. Het doel van dit schooldebat was om de jeugd kennis te laten maken met de plaatselijke politiek. Het programma bestond uit twee delen.

Onder de leiding van burgemeester Alssema en de wethouders de Jong en Brand debatteerden de leerlingen, zittend op de stoelen van de "echte" raadsleden, over een nieuw te bouwen winkelcentrum en het plaatsen van windmolens in de gemeente Staphorst. Er werden argumenten gebruikt als: 'Staphorst moet groen blijven', 'geld gaat voor duurzaamheid' en 'er ontstaat meer werkgelegenheid'. De leerlingen lieten flink van zich horen en waren uitstekend voorbereid op het te voeren debat. Een van de leerlingen had zelfs les gehad van een oud-gemeenteraadslid om de fijne kneepjes van het debatteren onder de knie te krijgen.

De groepen die niet deelnamen aan het debat, zagen in de trouwzaal, een Powerpoint- presentatie van Fre Spijk (oud directeur van de CNS) over de politiek in vroegere dagen. Hij vertelde op een boeiende wijze over de geschiedenis van het stemmen. De meegebrachte stemlijst, uit 1892, riep veel vragen op over de 'mogelijke' voorouders van de leerlingen. Vroeger mocht er alleen gestemd worden door mannen, als er minimaal 24 gulden belasting betaald werd.

Als traktatie kregen de leerlingen een "oranje appel" mee naar huis. Afgaand op de reacties stelt het bestuur dat het een geslaagd initiatief was.