12-12-12 Reformatorisch Dagblad
Preventieve dwangsom feestclub Staphorst

STAPHORST - Een organisatie die zich niet aan de regels heeft gehouden, krijgt bij een volgende keer een preventieve dwangsom opgelegd. Dat voorstel van de SGP is dinsdag door de raad van Staphorst aangenomen.

De SGP stelde voor om in het evenementenbeleid een preventieve dwangsom op te nemen voor organisaties die een evenement willen organiseren en daar eerder mee in de fout zijn gegaan. Ze worden door de preventieve dwangsom gedwongen zich aan de regels te houden. Een grote raadsmeerderheid schaarde zich achter het voorstel.

Organisaties die een evenement willen houden, krijgen van de burgemeester in principe een vergunning. Hieraan zijn voorwaarden verbonden. Zo wordt er een sluitingstijd afgesproken, mag er geen geluidsoverlast zijn en moet de Drank- en horecawet worden nageleefd.

Als de feestgangers zich hier aan houden, is dat prima. Doen ze dat niet, dan legt de gemeente, vanwege het aangenomen voorstel, de volgende keer als de organisatie weer aanklopt voor een vergunning een preventieve dwangsom op. Gaan de feestgangers weer over de schreef, dan moet de organisatie die dwangsom betalen.

De PvdA, met twee van de zeventien zetels, stemde als enige van alle fracties tegen de motie van de SGP. Deze partij wilde de kwestie meer juridisch aanpakken. De fractie denkt dat de maatregel bij de rechter anders geen stand houdt. De andere fracties vinden echter dat nu de maatregel in het evenementenbeleid komt te staan, het voor iedereen duidelijk is.

De SGP wilde eigenlijk een borgsom in het leven roepen, dus vooraf betalen en na afloop bij goed gedrag het bedrag terugstorten. Dit voorstel bleek juridisch niet houdbaar, de preventieve dwangsom wel.

De partij stoort zich al langer aan het feit dat organisatoren van feesten de regels soms aan hun laars lappen en daar gemakkelijk mee wegkomen. "Veel inwoners hebben daar last van", aldus fractievoorzitter Slager. Hij hoopt zo ook wat te doen tegen alcoholmisbruik. "Daar hebben wij onze jeugd niet voor over."

Burgemeester Alssema van Staphorst beschouwt het initiatief als een steun in de rug. Als hij wilde, kon hij al een boete opleggen, maar nu ligt dit instrument vast in het evenementenbeleid.
Bij een vergunningaanvraag kan de preventieve boete opgenomen worden. Het gaat om bedragen van 1000 of 1500 euro. Organisaties die het niet eens zijn met de preventieve boete, kunnen naar de rechter stappen.

De preventieve dwangsom moet een stok achter de deur worden voor organisaties. Tot nu toe was het zo dat ze bij overschrijdingen van sluitingstijden of decibellen of andere zaken werden uitgenodigd voor een goed gesprek. Daar bleef het vaak bij. Afgelopen zomer dreigde Alssema een organisatie met een boete. Die ging vorig jaar over de schreef.