11-10-12 Reformatorisch Dagblad
SGP Staphorst is feesten met harde muziek en veel drank zat

STAPHORST - De SGP in Staphorst wil dat organisaties die een evenement willen houden een borgsom betalen aan de gemeente. Dat heeft SGP-fractievoorzitter Slager laten weten.

De staatkundig gereformeerden willen de hoogte van de borg koppelen aan de omvang van het evenement. Hoe groter de manifestatie, hoe hoger de borg. Als alles volgens de regels is verlopen, krijgen organisatoren het bedrag weer terug. Op die manier worden mensen gedwongen zich aan de algemene plaatselijke verordening (APV) te houden.

Aanleiding voor het voorstel van de grootste partij van Staphorst is het feest van piratenstation Radio Uniek, dat afgelopen weekend in Staphorst plaatsvond. Niet alleen ging het feest te lang door, ook de muziek stond veel te hard.

Burgemeester Alssema van de gemeente Staphorst erkent dat Radio Uniek de regels afgelopen weekend overtrad. "Binnenkort worden de organisatoren uitgenodigd voor een goed gesprek. Als je ons vertrouwen beschaamt, heb je een probleem."

Volgens de SGP is de overlast van afgelopen weekend geen incident, maar komt het steeds vaker voor dat organisatoren regels aan hun laars lappen. "Ook afgelopen zomer gingen feesten te lang door en was er geluidsoverlast. Dat moet maar eens afgelopen zijn", zegt Slager. "Ik heb het gevoel dat dit veel te vaak met de mantel der liefde wordt bedekt." Volgens de SGP'er is het heel simpel: Overtreed je de regels, dan krijg je geen vergunning meer.

SGP-fractievoorzitter Slager pleit, naast de borg die hij in wil stellen, ook voor strengere handhaving van de regels. Als het aan de SGP ligt, wordt de klok letterlijk teruggedraaid en mogen festiviteiten niet te lang doorgaan. Nu mag er soms tot ver na de klok van twaalf worden gefeest, maar dat mag volgens de SGP wel een tandje minder. Helemaal als organisatoren de regels aan hun laars lappen.

Er is nog een reden dat Slager aan de bel trekt. "De laatste tijd hoor je steeds vaker dat jongeren blijvende gehoorschade oplopen als ze in discotheken zijn geweest. Daar maak ik mij grote zorgen over. Daar zouden we als gemeente wat aan moeten doen. Alcohol is een groot probleem, gehoorschade is dat ook. Om te beginnen moeten we de regels voor het geluid aanpassen. Schroef de decibellen, maar terug en zet deze in de APV. Het kan zo niet langer. We hebben onze jeugd hier niet voor over."

De SGP'er constateert met spijt in het hart dat ook jongeren uit de eigen achterban naar "dergelijke feesten" gaan.