11-10-12 de Stentor
SGP heeft buik vol van feesten in Staphorst

STAPHORST - Voor de SGP in Staphorst is de grens bereikt. Of eigenlijk al overschreden. Feesten in de gemeente Staphorst die gepaard gaan met harde muziek en veel drank, SGP-raadslid Klaas Slager heeft er de buik vol van. "De evenementen en festiviteiten rijgen zich aaneen."

Vaak worden ze afgesloten met een muzikaal gebeuren. Daar ondervinden veel Staphorsters overlast van. Afgelopen weekend schalde de muziek weer door het dorp tijdens het feest van Radio Uniek. Dit kan niet langer zo. Wij hebben onze jeugd er niet voor over", bromt de politicus. "Een inwoner zei me zelfs: 'In de woonkamer kan ik de tekst 'koffie, koffie, lekker bakkie koffie' die klinkt vanuit de feesttent letterlijk meezingen'. Dronken ze daar maar wat meer koffie."

Burgemeester Joop Alssema wil nog dit jaar met alle organisatoren van feesten in de gemeente Staphorst om tafel om alle regels omtrent dit soort evenementen nog eens door te nemen. Slager wil zelfs een stap verder gaan en een borgsom vragen van organisatoren, die ze terugkrijgen als het evenement volgens de regels verlopen is.

Wat betreft de muziekmarathon van Radio Uniek zijn door Staphorst eindtijden en geluidsgrenzen opgesteld. Medewerkers van de gemeente hebben tijdens de eerste avond (donderdag) zelfs een meting gehouden of de grens niet overschreden werd. Dat was niet het geval. "Na tien uur 's avonds doen we dergelijke metingen bij evenementen. Op de vrijdagavond konden we echter geen meting doen door een stortbui en op zaterdag mocht het feest tot tien uur duren. Ik heb gehoord dat het feest eerder dicht bij elven dan rond tienen afgelopen was. Hadden we zaterdag dus maar wel gemeten. Ook ik heb het geluid gehoord", reageert de Staphorster burgemeester op de opmerkingen van Slager. "Binnenkort zullen we met de organisator van dit evenement hierover spreken, want als je ons vertrouwen beschaamt, dan heb je een probleem", verzekert Alssema.