13-09-12 de Stentor
Raad zegt weer 'nee' tegen plan brug

STAPHORST - Opnieuw sneuvelt een voorstel van het Staphorster college van burgemeester en wethouders om de te bolle brug in de Achthoevenweg inStaphorst te laten vervangen.

Het plan het bruggetje waar diepladers op vastlopen voor 260.000 euro (exclusief btw) te laten vervangen, is door de gemeenteraad van tafel geveegd. Alleen het CDA voelt er wat voor de brug voor dit bedrag te vervangen.

CDA-wethouder Klaas Brand schermt met experts die deze oplossing adviseren, maar hij gaf tijdens de raadsvergadering van dinsdagavond ook toe dat het een kwestie van smaak is. "Deze brug op de Achthoevenweg is de entree van industrieterrein De Esch, daarom willen we daar een keurige ontsluiting hebben." Wie mooi wil zijn, moet dus pijn lijden, constateert ChristenUnie-raadslid Piet la Roi, 'en daar heb ik geen zin in'. Daarbij komt dat menig raadslid zijn vraagtekens zet bij de esthetische waarde van de huidige brug. SGP'er Lubbert Talen: "Ik weet niet of ik daar nu over een drempel of een brug rijd." De meerderheid van de raad zet het college van burgemeester en wethouders daarom opnieuw aan het werk. Er moet een goedkoper plan komen. Volgens gemeentelijke politici kan dat door de brug te verwijderen, duikers te plaatsen en er een nieuwe weg overheen te leggen. Brand vindt dat de gemeenteraad er veel te gemakkelijk over denkt. Een oplossing die een ton minder kost, is er volgens hem niet. "Alleen met het optillen van de brug en het verwijderen van de steunen zijn we al een ton kwijt. Wij zijn geen bruggenbouwers en u ook niet. De experts zeggen dat we dit moeten doen. Andere mogelijkheden zijn er niet." Dat tien jaar geleden bij de aanleg de brug al niet voldeed, wil Brand niet gezegd hebben. Toch heeft Adri Hekman (Gemeentebelangen) daar zo zijn gedachten over. "De wetgeving voor diepladers dateert al van 1994, er is gewoon een fout gemaakt bij de aanleg van de brug." Brand houdt vol dat door nieuwe technieken en langere voertuigen de problemen ontstaan zijn.

Het college van burgemeester en wethouders komt mogelijk volgende maand toch weer met een nieuw voorstel. In februari van dit jaar werd een vervangingsplan voor 323.000 euro ook al afgeschoten door de gemeenteraad.

De problemen met de brug over de Achthoevenweg kwamen vorig jaar zomer aan het licht. Doordat de gemeente Staphorst de ontsluiting van bedrijventerrein De Esch veranderde, moest vrachtverkeer verplicht over de brug. Diepladers bleken met de onderkant vast te lopen op de bolling van de brug.