12-09-12 Meppeler Courant
'Kies voor duiker en een bak zand'

STAPHORST - De te bolle brug in de Achthoevenweg op industrieterrein De Esch in Staphorst houdt de lokale politiek flink bezig. Om diepladers over de nieuwe rondweg te kunnen laten rijden, moet de overgang voor 260.000 euro aangepast worden. De politiek voelt daar niks voor. B en W zeggen dat het nodig is.

Tien jaar geleden werden er in opdracht van de gemeente Staphorst drie nieuwe bruggen geplaatst op bedrijventerrein de Esch II. Pas vorig jaar werd de doodlopende Achthoevenweg doorgetrokken tot de Gorterlaan om zo een rondweg te creëren. De brug lag er al en dus leek er geen vuiltje aan de lucht.

Totdat er medio vorig jaar klachten kwamen van ondernemers. Diepladers kunnen de hobbel namelijk niet nemen. Door het te bolle wegdek (de toog) stranden de giganten als walvissen op het droge. Blunder van de gemeente of niet?

Volgens verkeerswethouder Klaas Brand waren de vrachtwagens tien jaar geleden nog niet zo groot en was deze ellende niet te voorzien. Bovendien werden er destijds externe deskundigen bijgehaald om tot een goede toog te komen.'Wij zijn immers ook geen bruggenbouwers.' Maar volgens de fractievoorzitter van Gemeentebelangen, Adri Hekman, stamt de wet die dit soort wegafmetingen regelt al uit 1994 en was dit dus wel te voorzien geweest.

Er moet wat gebeuren. De route door het dorp is verboden voor vrachtwagens. Diepladers hebben nu een ontheffing, want anders kunnen ze niet op hun plek van bestemming komen, maar dit is een ongewenste situatie. Begin dit jaar kwamen B en W met een oplossing. Kosten 325.000 euro. De politiek vond dit te gortig. Nu een nieuw voorstel voor 260.000 euro. De brug krijgt een nieuw vlakker dek, maar blijft wel een brug. De politiek zet de hakken in het zand. Te duur.

Alle politieke partijen, behalve het CDA, zijn tegen deze dure oplossing. Gemeentebelangen, PvdA, SGP en ChristenUnie vinden dat een duiker en een bak zand moeten voldoen. Niet zo mooi als een brug , maar dat hoeft volgens deze partijen ook niet. Geen brug meer over het onbeduidende watertje.

Het CDA is het eens met wethouder Klaas Brand. Hij vindt dat de brug een mooie entree is voor het bedrijventerrein. Het is volgens hem nu eenmaal nodig dat de brug wordt aangepast en bovendien is een duiker volgens hem niet veel goedkoper. 'Alleen de sloop van de betonnen constructie kost al een ton.'

Het lijkt er dan ook op dat de brug moet wijken voor een bak en een duiker. Hoe dan ook: het foutje, wie er dan ook verantwoordelijk voor is, kost veel geld.