27-06-12 Meppeler Courant
'Wij respecteren elke mening'

STAPHORST - Stichting Maatschappelijke Opbouw Nieuwleusen (SMON), afdeling Welzijn - de organisatie die het jongerenwerk in de gemeente Staphorst verzorgt - neemt de mening van de plaatselijke SGP, dat het jongerenwerk deels of geheel kan worden wegbezuinigd, voor kennisgeving aan. 'Het gaat om de opvatting van een politieke partij en die respecteren wij', zegt Marlies Overmars, coördinator Welzijn bij SMON.

Je zou verwachten dat er rook uit de oren komt bij SMON in Nieuwleusen, maar dat is helemaal niet zo. 'De mening van deze partij is ook helemaal niet nieuw. Dat zien we ook in andere gemeenten, zoals Zwartewaterland', zegt Overmars. Ze zegt zich zeker niet te willen mengen in de politieke discussie. 'We hebben respect voor elke mening. Natuurlijk snap ik dat als er flink bezuinigd moet worden, je ook kijkt naar het jongerenwerk.' De SGP in Staphorst stelde vorige week voor de functie van jongerenwerker op te heffen. Gisteravond, tijdens deel twee van de algemene beschouwingen, herhaalde de partij dit pleidooi. De gemeente moet enorm bezuinigen en iedereen dient z'n steentje bij te dragen. 'Alles wat de gemeente voor die jongeren doet, is misschien wel leuk, maar het is extra. Dat kan stopgezet worden,' aldus raadslid Jan Visscher. Staphorst komt de komende vier jaar meer dan een miljoen tekort en door bezuinigingen van het rijk moet er al veel eerder ingeleverd worden dan gedacht. Volgens de SGP kunnen veel functies overgeheveld worden naar het nieuwe Centrum voor Jeugd en Gezin.

Overmars bestrijdt wel dat het jongerenwerk teveel doet of alleen maar leuke dingen doet. 'De jeugd komt zelf met veel ideeën en voert deze ook uit. We zien dat de hulpvraag stijgt. Jongeren lopen tegen dingen aan die moeilijk met ouders besproken kunnen worden, maar wel met een jongerenwerker. Het is meer dan alleen leuk en dat weet de politiek diep van binnen ook wel. Het is maar net met welke kleur je het jongerenwerk wilt zien.' Staphorst is de op drie na jongste gemeente van Nederland. Er is 36 uur aan jongerenwerk, één fté. 'Staphorst zit in een opbouwfase. Van niks naar dit is een goed begin,' zegt Overmars. Vooral het meidenwerk slaat volgens haar enorm aan. 'Daar zijn nu zelfs wachtlijsten voor.'