27-06-12 Meppeler Courant
SGP wil niet af van Reestmond

STAPHORST - De SGP in Staphorst vindt toch niet dat de gemeente uit sociale werkvoorziening Reestmond moet stappen. Een deel van de 55 werknemers uit Staphorst kan volgens de partij gebruik blijven maken van de beschutte werkplek, een ander deel kan door de gemeente zelf ingezet worden.

Het tweede deel van de algemene beschouwingen in Staphorst startte gisteravond met een flinke discussie. De SGP ontkende ooit bedoeld te hebben om helemaal uit Reestmond te stappen, maar in de uitgeschreven tekst die raadslid Jan Visscher vorige week uitsprak en die ook uitgedeeld werd onder zijn collega's stond wel degelijk dat Staphorst de sociale werkvoorziening in eigen hand moet nemen.
(-redactie website- bij Reestmond blijven voor hen die een beschutte werkplek nodig hebben, maar voor de anderen als gemeente zelf wegen gaan zoeken, dat heeft de fractie de laatste jaren al veel vaker aangestipt. Dat staat de SGP voor ogen.)

Behalve Staphorst participeren ook Meppel, Westerveld en De Wolden in Reestmond. Velen zijn bang dat als één partij de stekker eruit trekt, dat het bedrijf dan als een kaartenhuis in elkaar stort. Letterlijk werd uitgesproken: "De gemeente Staphorst draagt per jaar 1.200.000 euro bij aan de uitvoering van de sociale werkvoorziening. De SGP-fractie denkt dat het verstandig is dat de gemeente dit zelfstandig gaat doen." Alle andere fracties lieten fijntjes weten dat daar geen woord Spaans bij stond en dat het niet meer dan logisch was dat iedereen er vanuit ging dat de SGP zich wilde terugtrekken uit Reestmond, een bedrijf dat al 55 jaar mensen een beschutte werkplek biedt. 'Ongehoord', klonk het uit de mond van Henk Hutten van de ChristenUnie. De SGP moest toegeven dat een en ander 'wat al te grof was geformuleerd' en dat het er misschien wel zo stond , maar dat de bedoeling anders was. Het leidde tot opgeluchte reacties bij de andere fracties. Het CDA riep op om Reestmond juist sterker te maken.

Behalve dit incident was er ook succes voor de SGP. De partij wil dat de gemeente alle budgetten aan allerhande voorzieningen, panden en dergelijke tegen het licht houdt. Soms gaat het om bedragen die jaarlijks worden uitgekeerd, terwijl het best voor wat minder zou kunnen. B en W voeren deze scan uit. De SGP hoopt hier en daar tot 10 procent te kunnen besparen, maar die garantie kon wethouder Klaas Brand niet geven. De CU kreeg het voor elkaar om de 5.000 euro bezuiniging op het Vluchtelingenwerk van tafel te krijgen. Een poging om ook de 15 mille besparing op onderhoud van speeltoestellen in de prullenmand te deponeren strandde. Net als de poging om 50.000 euro bezuiniging op welzijn te schrappen.

Oppositiepartijen ChristenUnie en PvdA stemden tegen de kadernota 2012-2015 en dat betekende dat zes van de zeventien raadsleden tegenstemden. Dat is toch wel uitzonderlijk, vond ook gemeentesecretaris Jan Smit die de beraadslagingen vanaf de tribune volgde.