24-05-12 de Stentor
Kritiek op bouwplan Ons Belang

STAPHORST - Aan het woningbouwplan voor de locatie van de oude zuivelfabriek Ons Belang in Staphorst zitten nog de nodige haken en ogen.

Dat bleek tijdens de raadsvergadering van dinsdag, waarbij zowel raadsleden als omwonenden van het plangebied zich kritisch opstelden. Wat het college van B en W betreft worden er 25 woningen gebouwd op deze plek aan de Gemeenteweg.

Critici vinden dat de huizen te dicht op elkaar komen te staan. Dat er geen bijgebouwen bij de huizen mogen komen, omdat het gebied dan nog verder verdicht, vinden ze dan wel weer vreemd. Ook wordt de toegangsweg, een steeg, niet als ideaal gezien. Hoewel in het plan met 1,8 parkeerplekken per woning voldaan wordt aan de parkeernorm, vrezen sommigen dat er problemen ontstaan wanneer bezoekers hun auto's langs de steeg plaatsen. In het huidige plan, dat een aanpassing is van dat van vorig jaar, is de voorkant van het plangebied van drie naar twee bouwlagen gegaan.

Het plan gaat nu verder in procedure, waarbij nog wijzigingen mogelijk zijn. Volgens burgemeester Joop Alssema is er al belangstelling voor de toekomstige huizen.