26-04-12 de Stentor
Buren zetten pannakooi buitenspel

STAPHORST - Wie zich vandaag meldt, kan de voetbalkooi morgen al meenemen. Want Staphorst-Noord hoeft de pannakooi niet meer.

Tenminste, als die naast de deur komt. 'NIMBY' (not in my backyard, niet in mijn achtertuin) zal inmiddels met grote letters op de kaft van wethouder Klaas Brands dossier 'Pannakooi' staan. Dat hij deze week voor de ogen van de gemeenteraadsleden met een zucht het pakket neergooide - 'ik stop ermee' - zegt veel over de houding van de buurt en de politiek.

De voetbalkooi van 20 bij 10 meter, die vorig jaar aan zijn eigen succes ten onder ging (de Oranjestraat pruimde haar niet meer vanwege geluids- en ballenoverlast), zou eindelijk een nieuwe locatie krijgen. Nadat een handvol andere plekken in Noord afgekeurd was, zou ze binnenkort voor 21.000 euro verplaatst worden naar het Notarisbos. Dat is op een paar honderd meter afstand van de plek aan de Oranjestraat waar ze nu ruim een jaar na sluiting staat te verpauperen.
De enthousiaste jeugd zou meehelpen met het (her)inrichten van het nieuwe en oude pannaterrein.

Uit een brief met dertig handtekeningen blijkt dat omwonenden van het Notarisbos echter niet op de speelvoorzieningen zitten te wachten. Daarbij wordt opgemerkt dat de jongeren zich het afgelopen jaar toch ook prima hebben gered zonder pannakooi. Jacob Spiker (CDA) riep deze week op het algemeen belang in het oog te houden. Vind maar eens iemand die zich daarvoor opoffert. Zelfs de gemeenteraad wordt door 'nimby' in een houdgreep gehouden. Niemand durft een plek aan te wijzen, uit angst dat de kooi over een jaar opnieuw gesloten wordt na klachten uit de buurt. Dan zou 21.000 euro weggegooid zijn. "Dus wordt de jeugd nu de dupe van dit volwassenengedoe", merkte Liesbert Lubberink (PvdA) terecht op. Of een buurt moet zich massaal opwerpen als redder van de kooi. Voorlopig staat ze buitenspel.