16-01-12 - Meppeler Courant
'Minister moet Staphorst corrigeren'

STAPHORST - 'Minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken moet de gemeente Staphorst corrigeren. Burgers informatie onthouden op grond van religieuze overtuiging is in strijd met de wet.' Dat zegt de fractievoorzitter van de PvdA in Staphorst, Jippe Hoekstra, op twitter.

Hij doelt hiermee op de actie van het college van B en W om op verzoek van de ChristenUnie links naar abortus op de gemeentelijke website van het Centrum voor Jeugd en Gezin te verwijderen. De CU werd gesteund door de SGP.

De CU in Staphorst diende dinsdag een motie in die door B en W werd overgenomen. Op de site www.cjgstaphorst.nl stonden verwijzingen naar de mogelijkheden tot abortus bij een ongewenste zwangerschap. De CU wilde dat deze links worden weggehaald. Er zou alleen verwezen mogen worden naar professionele hulp, anders dan abortus. Informatie over abortus dient volgens de partij niet het doel van het CJG. De organisatie staat volgens de CU voor het beschermen van kinderen. Daar hoort het ongeboren leven ook bij. Bovendien is het een principiële kwestie. Een groot deel van de inwoners van Staphorst ziet het leven als door God geschonken.

'Wordt nu alle informatie van de gemeente Staphorst onderzocht op teksten die in de ogen van SGP en CU strijdig zijn met hun beginselen?', vraagt Jippe Hoekstra zich af. Staphorst werd door de actie van ChristenUnie weer eens landelijk nieuws.

De CU en ook de SGP in Staphorst lieten eerder al weten zich niet veel aan te trekken van alle negatieve reacties. 'Onze principes zijn ons wel wat waard. Hoe er door andersdenkenden wordt geregeerd is voor ons niet direct een afweging', zegt Henk Koobs. Voor de SGP in Staphorst geldt precies hetzelfde ook deze partij laat regelmatig een principieel en Bijbels geluid horen. Het zorgt altijd voor negatieve reacties, vooral op internet. Volgens SGP-raadslid Jan Visscher mag dat je er niet van weerhouden om te doen wat je moet doen. Je moet volgens hem Bijbelse principes nastreven en staan voor je zaak.