12-01-12 - De Stentor
Link naar abortus uit de lucht

STAPHORST - De verwijzing naar de website van Rutgers WPF - waar adressen van abortusklinieken in Nederland te vinden zijn - is verwijderd van de Staphorster Centrum voor Jeugd en Gezin-site.

Hiermee komt het college van burgemeester en wethouders tegemoet aan een wens van de ChristenUnie en SGP.

PvdA-raadslid Liesbert Lubberink baalt ervan. "We hebben in Nederland de Abortuswet. Ik ga in de raad geen discussie aan over abortus, maar wel over informatievoorziening. Die moet niet gewijzigd worden." Ze vindt een meerderheid van de gemeenteraad én het college niet aan haar zijde. ChristenUnie en SGP, samen goed voor een nipt overwicht in de Staphorster raad, zijn tevreden met de maatregel van het college.

De gemeente gaat de komende tijd met stichting Opvoeden in gesprek over een structurele oplossing. Ze nodigt gemeenten die ook met dit onderwerp worstelen uit mee te denken. Stichting Opvoeden verzorgt voor alle CJG-sites - op die van Urk na - de inhoud. Arie den Ouden (SGP) geeft de ChristenUnie een compliment voor het ontdekken van de in zijn ogen onwenselijke link, maar 'ik verwijt mezelf nalatigheid dat ik die zelf niet gezien heb'. "Want wij vinden dat het doorvoeren van deze aanpassing in het belang is van alle Staphorsters."

PvdA'er Lubberink wijst op de praktische gevolgen van de principiële discussie. "Ik denk niet dat er minder abortussen ondergaan worden door het verwijderen van een link op een website." "Maar wij hebben als gemeente wél de verantwoordelijkheid om het ongeboren leven te beschermen. Natuurlijk hebben we niet de garantie dat er minder abortussen uitgevoerd worden", beseft ChristenUnie-lid én aanjager van het debat Henk Hutten. Volgens hem moet een vrouw bij een ongewenste zwangerschap gewezen worden op professionele hulpverleners, 'maar de Rutgers Stichting is daar het eindpunt van'.