11-01-12 - Meppeler Courant
Staphorst verwijdert links over abortus

Staphorst - De gemeente Staphorst verwijdert op korte termijn de link naar abortus op de gemeentelijke website van het Centrum voor Jeugd en Gezin. B en W nemen een motie over die was ingediend door de ChristenUnie.

De partij stelde de zaak vanavond via een interpellatieverzoek aan de orde. Ze werd gesteund door de SGP. Op de site www.cjgstaphorst.nl staan verwijzingen naar de mogelijkheden tot abortus bij een ongewenste zwangerschap. De CU wil dat deze links worden weggehaald. Er zou alleen verwezen moeten worden naar professionele hulp, anders dan abortus.

Informatie over abortus dient volgens de partij niet het doel van het CJG. De organisatie staat volgens de CU voor het beschermen van kinderen. Daar hoort het ongeboren leven ook bij. Bovendien is het een principiële kwestie. 'Een groot deel van de inwoners van Staphorst ziet het leven als door God geschonken en heeft moeite met het doden van ongeboren leven,' aldus Henk Hutten van de CU. 'Het feit dat de site meelift op de informatie van de landelijke stichting ontslaat de gemeente niet van een eigen verantwoordelijkheid.'

B en W namen het verzoek over. PvdA en GB waren tegen. Iedereen heeft volgens hen recht op informatie, ook als deze niet strookt met de opvattingen van bepaalde groeperingen. Het CDA was ook niet blij om dezelfde redenen. GB wilde een compromis: een brief naar de landelijke maker van de site om zo te proberen zaken te veranderen. De PvdA overweegt binnenkort een 'tegenmotie' in te dienen.